Balada triste de trompeta (2010)

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Because if you’re not asking yourself “WTF”, it’s not just a Álex de la Iglesia film. Porque si no te preguntas ¿qué coño está pasando”, no es una película de Álex de la Iglesia. 

After mixed results from his British outing in 2008’s The Oxford Murders, Basque director de la Iglesia returns to Spain with a movie that is unapologetically 100% Álex de la Iglesia in 2010’s Balada triste de trompeta (The Last Circus). Después del fracaso de su película inglesa de 2008 Los crimines de Oxford, el director vasco de la Iglesia vuelve a España con una película que es cien por cien de la Iglesía sin remordimientos en 2010 con Balada triste de trompeta.

The film begins in 1937 at a circus during the Spanish Civil War. Republican troops interrupt and force the circus participants to fight for them, which gives us a clown (Santiago Segura) killing Nationalists. Nope, not Pennywise. His son wants to become a clown, and is given the advice to be a sad clown. La película empieza en 1937 en un circo durante la Guerra Civil. Los batallones republicanos interrumpen el circo y fuercen al circo participar en su batalla contra los Nacionalistas. Por eso, vemos un payaso (Santiago Segura) matando nacionalistas. No. No es Pennywise. Su hijo quiere ser de mayor payaso también, como su padre, y su padre aconseja ser un payaso triste.

Fast forward to the early 1970s. Javier (Carlos Areces) is a sad clown fighting with a happy clown, Sergio (Antonio de la Torre), for the love of Natalia (Carolina Bang, who is married to the director), an acrobat.  One day, Sergio goes too far in his taunts and Javier looses his cool, throwing a baby to Sergio on an elephant. He breaks, beating Sergio with a trumpet and then turning himself into a permanent clown with the use of hot irons, and goes on a murdering rampage that leads to a thrilling conclusion on top of the controversial Valle de los Caídos, built by Franco as a shrine to himself . If we thought hanging off the Schwepps advert was cool, we haven’t seen anything until we see the fight on top of Spain’s most infamous cross. Adelantamos hasta los años 1970. Javier (Carlos Areces) es un payaso triste peleando con un payaso alegre, Sergio (Antonio de la Torre) por el amor de Natalia (Carolina Bang, la mujer del director. ¿Enchufe?), una acróbata. Un día, Sergio se mofa de Javier demasiado y Javier pierde los papeles, tirando un bebé a Sergio, que está montando un elefante. Tiene un ataque de nervios, golpeando a Sergio con una trompeta y después haciéndose un payaso permanente con el uso de planchas calientes. Después, va asesinando a cualquier que se cruza con él. Todo acaba en un final de shock encima las cruces de Valle de los Caídos, un polémico construido por Franco como un santuario a si mismo. Si nos mola los personajes colgantes del anuncio de Schwepps antes, no hemos visto nada hasta la lucha arriba de la cruz más infame de España. 

While running from the police, Javier out Leo’s The Revenant five years before the movie is released. Cuando está huyendo de la policía, Javier adelenta a Leonardo Dicaprio en El Renacido cinco años. 

The film is the director’s love of symbiotic excess at his best. While it doesn’t live up to La Comunidad or Crimen Ferpecto, it isn’t as bad as I remembered it. I don’t know whether I gave up on it after the first 20 minutes or the DVD wasn’t working, but I remember not liking it one bit.  The film has more advanced filmmaking techniques than we’ve seen before, and the story is bizarre but cohesive. Watching it in the context of de la Iglesia’s other films enables me to see more of his style. Especially hanging around at the end. El film muestra el amor del director por symbiotic excess. Aunque no sea La Comunidad Crimen Ferpecto, tampoco es tan mala como recuerdo. No sé si la dejé de ver después de 20 minutos o el DVD no estaba funcionando, pero solo recordaba que no me gustaba nada. La película tiene técnicas más avanzadas que hemos visto antes, y la historia es rara pero tiene sentido. Cuando la vi en el contexto de las otras películas del director, entendí mucho mejor la película y su estilo. Especialmente un final colgante. (El doble sentido no existe en castellano. “Hang out” es “quedar con alguien” en inglés, y “hanging” es “colgante”…) 

The film definitely has a 70s vibe, and the costumes were amazing. The film is the first from de la Iglesia not to be cowritten with Jorge Guerricaechevarría.  Hay un sentido de estar en los años 70, y los disfraces eran geniales. Es el primer guion del director que no tenía la ayuda de su amigo Jorge Guerricaechevarría. 

Cole Abaius said it best (although I wouldn’t call the film incredible): Cole Abaius lo dijo mejor (aunque no creo que la película sea increíble): 

“Over all, the film is incredible. In the oldest sense of that word, it is awe-inspiring and grotesque. Stunning and heartfelt. It is a love letter to a country, a time and a frowning clown singing mournfully about a weeping trumpet.”

Rating: B-

How to Tell Alex de la Iglesia is from Bilbao: There are LIONS! Also, heavy downpours in two scenes.

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